BERUŠKY
Hana Navrátilová
Monika Pelíšková
Zdeňka Břízová
Asistent pedagoga:
Omluvenka:
Prosíme omlouvejte děti do 8.00 hod na tel. 412 151 323 - třída Berušek.
Předškoláci + zápis do omluvného listu.
Informace pro rodiče:
S beruškou se rozletíme, pak se všechno naučíme.
LEDEN
Integrovaný blok: A když je tu bílá zima, už jsme na konci, chcete-li tak nashledanou někde na kopci.
Tématický blok: Zima, zima, zimička
Cíl: vést děti k poznávání, jak zimu využívat k zábavě a upevnění zdraví
Týdenní bloky:
Beruška a sněhulák
Beruška a zimní hrátky
Jsem zdravý jako rybička
Zvířátka a ptáčci v zimě
Akce: 6. leden - oslava dne Tři králové. Zdravotnická přednáška s p. Škodou Vidí Vaše děti opravdu dobře? - kontrola očí v MŠ. Třídní schůzky - akce jsou naplánované, jejich realizace je z důvodu Covid - 19 nejistá
V měsíci prosinci jsme společně vytvářeli klidnou a radostnou atmosféru. Aktivně jsme se podíleli na vánoční výzdobě, zdobení stromečku a tvorbě vánočních dárečků. Povídali jsme si o vánočních tradicích a některé jsme si vyzkoušeli. Přivítali jsme Mikuláše, čerta i anděla. Proběhla vánoční besídka ve které jsme společně tančili, recitovali a zpívali. Besídka byla velmi povedená a na děti čekalo velké překvapení pod vánočním stromečkem. Společně jsme rozbalili dárečky a užívali si poslední dny tohoto roku v naší školce.
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
14.12. - 23.12.2020
Téma týdne - Vánoce s beruškou
Cíl: přiblížit dětem tradice, obyčeje a pranostiky, společný prožitek Vánoc
Nabídka aktivit:
Básnička:
Hvězdička
Vánoční stromeček zavoněl v pokoji,
maminka u stolu jablíčko rozkrojí.
A když ho rozkrojí, uvidí hvězdičku,
co byla schovaná v červeném jablíčku.
(dbáme na zřetelnou výslovnost a klidný projev)
Artikulační cvičení: v ústech vytvořit jazykem mističku
Dechová cvičení: prodloužený výdech - sfouknutí svíce
Gymnastika mluvidel: našpulit rty - dáváme pusinku
Rozumová výchova: často si povídáme o vánočních tradicích a o všem co k nim patří - upevňujeme a procvičujeme paměť
Tvoření: ze slupek z oloupaných pomerančů vystřihneme nebo vykrájíme hvězdičky, vánoční ozdoby
Procházka: v lese ozdobíme zvířátkům stromeček (lojové koule, chleba, jablíčka..)
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
Příjemné prožití vánočních svátků Vám přejí paní učitelky Hanička, Monička a Kristýnka.
Nabídka dobrovolných aktivit
7.12. - 11.12.2020
Téma týdne: Adventní čas
Cíl: seznamovat se s tradicemi a zvyky adventu
NABÍDKA AKTIVIT
Básničky:
Andělské čarování
Anděl seděl na obláčku,
čáry máry čaroval,
vyčaroval Mikuláše,
moc se z toho radoval.
Pozor na to milé děti,
čarování není žert.
Něco se mu nepovedlo
a tak přibyl ještě čert.
Artikulační cvičení- vytleskávání slabik (slova s vánoční tematikou) - šeptání kamarádovi do ucha
Dechové cvičení- foukání do papírové kuličky - přefoukávání
Gymnastika mluvidel - jazykem kreslíme vánoční ozdobu
Pracovní činnost - děti zapojíme do vánoční výzdoby, úklidu, pečení cukroví. Při válení těsta, vykrajování, obalování v cukru procvičujeme jemnou motoriku.
Rozumová výchova - při povídání o adventním období, tradicích a zvycích, budeme procvičovat časové pojmy (včera, dnes, zítra, dny v týdnu, měsíce v roce).
Kreslení - psaní, kreslení - dopis pro ježíška
Procházka - při pobytu venku si všímejte přírodních změn, pozorujte a určujte počasí
Předškolní příprava - pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
Prosinec
Integrovaný blok: A když je tu bílá zima, už jsme na konci, chcete li tak nashledanou někde na kopci.
Cíl: přiblížit dětem tradice, obyčeje a pranostiky
Téma: Adventní čas
Týdenní bloky:
- Čert a Mikuláš
- Adventní čas
- Vánoce s beruškou
AKCE:
Mikulášská nadílka - 3.12. dopoledne nás navštíví čert, Mikuláš a anděl.
Vánoční besídka, posezení s dětmi a personálem MŠ 15.12. dopoledne.
V měsíci listopadu jsme se podíleli na údržbě prostředí kolem sebe, sbírali jsme opadané listí a šišky na školní zahradě. Třídili jsme odpad. Seznamovali jsme se s životem zvířátek v zimě. Pro zvířátka jsme sbírali žaludy a kaštany. A také už víme, že některý hmyz je pro nás užitečný a některý nám ubližuje. Chováme se k přírodě ohleduplně, neničíme ji. Chceme žít v krásném a čistém prostředí.
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
30.11.-4.12.2020
Zdravíme rodiče a děti v novém týdnu.
Téma týdne: ČERT A MIKULÁŠ
Cíl: přiblížit dětem tradice, obyčeje a pranostiky
NABÍDKA AKTIVIT:
Básnička
MIKULÁŠ
Už je zima, už je čas,
Mikuláši mají sraz.
Jeden přijde rovnou k nám,
bude bručet, však ho znám.
Číhnu se mu na boty,
"Ahoj táto, jsi to ty?"
Rytmizace: při nácviku básně dbáme na zřetelnou výslovnost a snažíme se určit hlásku, na kterou slovo začíná a najít slovo, které začíná na stejnou hlásku (Mikuláš-mráz, čas-čáp, boty-bonbon...).
Kreslení, stříhání a lepení - ČERTÍ ŘETĚZ - nejprve nastříháme černé a červené proužky a potom je slepíme dohromady(dbáme na správné slepování proužků).
Gymnastika mluvidel: předvádění čertíka - pohyb jazyka zleva doprava, dosahování jazykem na nos či bradu.
Rozumová výchova: povídání o čertících (vzhled, kde bydlí, jak to v pekle vypadá, povahové vlastnosti), porovnání vzhledu čerta s Mikulášem, andělem pomocí obrázků.
Hudební výchova: adventní období si oživíme nejn výzdobou, ale i kolektivním zpívání koled - Štědrý večer, Půjdem spolu do Betléma, Jak jsi krásné, neviňátko.
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí.
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
23.11. - 27.11.2020
TÉMA
Zvířátka se chystají na zimu
Cíl: seznamovat se s životem volně žijících zvířátek v zimě
Básnička:
JEŽEK
Ježek, ježek, ježatý,
od hlavy až po paty,
mračí se a žaluje,
na každého , kdo tu je.
Ježku, ježku co ti vadí?
Že mě nikdo nepohladí.
Rytmizace: při nácviku básně dbáme na zřetelnou výslovnost a hledáme rýmy (ježatý - po paty, žaluje - kdo tu je, vadí - nepohladí)
Kreslení, stříhání a lepení - oválnými čarami nakreslíme hnízdo a nalepíme do něho ptáčka a vajíčka (ptáčka a vajíčka vystřihneme z barevného papíru)
Gymnastika mluvidel: špulení rtů (sova houká hú,hú)
Rozumová výchova: budeme vyprávět o životě zvířátek v zimě (kde spí, čím se živí, ježek, srnka, beruška, zajíc..). Seznámíme se s důležitostí člověka pro zvířátka, která v zimě nespí - seno, žaludy, kaštany).
Hudební výchova - seznámíme se s písní "Běží liška k táboru", společně si ji několikrát zazpíváme..
Hádanky: zahrajeme si hru ANOxNe (bydlí kuřátko v lese? Můžeme potkat ježka v zimě?)
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
16.11. - 20.11.2020
Zdravíme všechny rodiče a děti v novém týdnu.
TÉMA
Broučci
Cíl: upevňovat vztah k přírodě, život hmyzu, ekologie
Nabídka aktivit:
Básnička:
PŘÍRODA
V trávě je krásně,
tak krásně voní,
příroda prosí, nebuďte sloni.
My sloni nejsme,
půjdeme tiše,
co příroda dává,
chceme vidět a slyšet.
Básničku můžeme rytmizovat (vytleskat po slabikách) a dbáme na správnou výslovnost.
Kreslení: hrajeme si na opičky (dělají stejné věci jako my - opičí se), nakreslím berušku a ty nakreslíš stejnou berušku jako já (dvě křidélka, hlavičku, dvě tykadla, šest nožiček a sedm teček - beruška má sedm puntíků tak je spočítáme a tak si procvičíme číselnou řadu).
Smyslová hra: nakreslenou berušku budeme volně schovávat v prostoru kolem sebe, při hledání berušky budeme hledajícího slovně podporovat (samá voda, přihořívá, hoří)
Rozumová výchova: budeme vyprávět o životě hmyzu a jeho významu pro člověka a přírodu (opylování, med, žížaly a chodbičky v půdě..), ale i s jeho nežádoucím působením na člověka (mouchy, komáři..), seznámíme se i s některými druhy hmyzu (pavouk, beruška, komár, včela, mravenec, moucha..)
Dechové cvičení: přivoníme ke kytičce (prodloužený nádech), včela bzučí (prodloužený výdech)
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
9.11. - 13.11.2020
Zdravíme všechny rodiče a děti v novém týdnu. Rádi bychom poděkovali rodičům, kteří jsou s námi ve spojení a spolupracují.
Téma
Beruška pečuje o pořádek kolem sebe
Cíl: vytvářet pozitivní vztah k přírodě
Naídka aktivit
Básnička s pohybem
TŘÍDĚNÍ ODPADU
Třídit odpad to je hračka, (chůze na místě)
to už umí malá Kačka. (stoj, ukazujeme na holčičky)
Máme tady sběrný dvůr,(dupeme)
sem odpadky vyhazuj. (stoj, ukazujeme jak vyhazujeme odpadky)
S igelitem neplýtvej, (stoj, ruce a hlava ukazují NE)
radši svojí tašku měj. (stoj, ukazujeme na sebe)
Můžeš si ji uložit, (dřepy)
když chceš tady dlouho žít. (stoj, ukazujeme na zem)
Třídění odpadu do správného kontejneru - modrý - papír, zelený - sklo, žlutý - plast, černý - smíšený odpad
Úklid pokojíčku: i věci patří na své místo
Prostorová orientace: při pobytu venku v přírodě můžete procvičovat prostorovou orientaci - nahoře, dole, vpravo, vlevo, za. Pozorujeme znaky lesa - houby, mech, stromy.
Dechové cvičení: procházkou do lesa se nejen pohybově uvolníme, ale i se nadýcháme čerstvého vzduchu. Správný nádech a výdech si můžeme procvičovat i doma při použití bublifuku (bubliny můžeme i počítat).
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
NABÍDKA DOBROVOLNÝCH AKTIVIT
2.11. - 6.11.2020
Vážení rodiče z důvodu větší absence dětí jsme se rozhodli vytvořit opět nabídku dobrovolných aktivit pro děti, které jsou doma. Rádi bychom poděkovali rodičům, kteří nám vyšli vstříc přesto, že chodí sami do zaměstnání a děti si ponechali doma. Je bohužel velmi náročné zajistit chod třídy, z důvodu absence pedagogů. Věříme však, že se situace opět zlepší a vše se vrátí do normálního režimu. Děkujeme.
Nabídka aktivit:
Pracovní činnosti: sběr a lisování listů (nakreslete strom a vylisované listy nalepte na jeho větve). Při této činnosti si procvičte barvy a techniku nalepování. Při sběru opadaných listů si všimněte i jehličnatých stromů a pozorujte rozdíl mezi stromem listnatým a jehličnatým.
Říkanka:
Přišel podzim,
ze všech stromů,
dolů listy padají.
Mezi nimi dávej pozor,
berušky se skrývají.
Tuto říkanku se děti mohou naučit, rytmizovat a snažit se zřetelně vyslovovat všechny hlásky. Můžete nakreslit obrázek k této říkance a předat paní učitelce na vystavení.
Předškolní příprava: pracovní listy jsou připravené k vyzvednutí
DĚKUJEME ZA SPOLUPRÁCI A TĚŠÍME SE NA VAŠE PRÁCE.
LISTOPAD
Integrovaný blok: Na podzim, když padá listí z lip a javorů, páni draci dívají se lidem do dvorů.
Tématický blok: Podzimní les
Cíl: všímat si přírody, starat se o rostliny, živočichy, získat o nich informace v souladu s enviromentální výchovou a chránit přírodu a živé tvory.
Týdenní bloky:
- Dary lesa
- Beruška pečuje o pořádek kolem sebe
- Broučci
- Zvířátka se chystají na zimu
Akce:
- 5.11. fotografování dětí, bez přítomnosti rodičů v dopoledních hodinách
- v průběhu měsíce ukončení drakiády, vyhodnocení
- 30.11. od 10h program se zvířátky - Myslivec a les
Z důvodu Covid-19 se akce mimo MŠ nekonají
V říjnu jsme pozorovali přírodní změny, poznávali a určovali znaky podzimu. Při tvorbě draků jsme procvičovali a určovali geometrické tvary. Draky děti tvořily i doma s rodiči. Na opadaných listech jsme procvičovali barvy a barevné odstíny.. Pro zvířátka jsme sbírali na školní zahradě kaštany. Už víme, co je prospěšné pro naše zdraví. Jsou to vitamíny obsažené v ovoci a zlenině. V závěru měsíce jsme si povídali o Helloweenu dlabali jsme dýně. Při oslavě svátku v maskách jsme si řádně procvičili celé tělo při tanci.
ŘÍJEN
Integrovaný blok: Na podzim, když padá listí z lip a javorů, pání draci dívají se lidem do dvorů
Tématický blok : Barevný podzim
Cíl: rozvoj pocitu sounáležitosti s živou, neživou přírodou, k lidem, ke společnosti
Týdenní bloky:
- Beruška a barevný drak
- Beruška ví, co je zdravé
- Zvědavé sluníčko
- Duchové a strašidýlka
V měsíci září jsme se seznamovali s novými kamarády, zaměřovali jsme se na hezké chování mezi sebou. Snažili jsme se dodržovat třídní pravidla. Samostatnost a hygienické návyky jsme upevňovali během celého dne. Postupně jsme se všichni zapojili do řízených a motivovaných činností. Je třeba se především zaměřit na vzájemnou komunikaci, výslovnost a obohacování slovní zásoby.
ZÁŘÍ
Integrovaný blok: Na podzim, když padá listí z lip a javorů, páni draci dívají se lidem do dvorů
Tématický blok: První poznání
CÍL: uvědomovat si, že jsme součástí skupiny, která stanovuje určitá pravidla, podílet se na nich a učit se je dodržovat a pomáhat mladším dětem.
Co nás čeká v září:
Tento měsíční blok je zahajovací a zaměřujeme se v něm na nově příchozí děti, jejich adaptaci na nové prostředí, zvládat odloučení od rodiny, být aktivní bez jejich opory. Děti se seznamují s novými kamarády, učitelkami, provozními zaměstnanci. Učí se poznávat a bezpečně se orientovat v prostředí naší mateřské školy. Seznámíme se s pravidly společného soužití. Budeme upřednostňovat prožitkové a kooperativní učení hrou. Vytvářet prostor ke hře, kterou chápeme jako hlavní výchovný prostředek.
Týdenní bloky:
- Moji noví kamarádi
- Co děláme celý den
- Těšíme se do školky
- Moje oblíbená hračka